Projectwerking

 

Biblioheek

In onze school is een bezoek aan de bibliotheek niet zomaar een uitje. 
Twee keer per maand ontpoppen onze kleuters zich hier als nieuwsgierige geleerden.  De bibliotheek is niet alleen een plaats om te leren, maar het is ook een speeltuin van ideëen en verhalen die de creativiteit van onze kleuters voeden. Met elk boek dat ze openen, worden ze meegevoerd naar nieuwe werelden, leren ze over kleuren, vormen en ontmoeten ze bijzondere personages die hen inspireren om te dromen en te ontdekken.
 

Jaarthema

Ons jaarthema dient als de creatieve motor die het hele jaar door onze activiteiten, projecten en avonturen aandrijft.  Het stimuleert de verbeelding, opent deuren naar nieuwe mogelijkheden en verbindt onze kleuters met de wondere wereld om hen heen.
 

Schoolbreed werken

Kleine handjes van oudere kleuters helpen de jongere vriendjes met knutselprojecten, terwijl de jongsten hun nieuwsgierigheid delen met de oudere kleuters tijdens ontdekkingsavonturen.

Schoolbreed werken is niet alleen een samenwerking tussen leerkrachten, maar ook een gedeelde visie waarin alle kleuters, ongeacht hun klas en leeftijd, zich vrij bewegen tussen de verschillende klaslokalen om van elkaar te leren en samen te groeien.  
 

Verkeer

Op onze school transformeert elk kind in een kleine verkeersheld.
Ze ontdekken dat verkeer niet alleen over voertuigen gaat, maar ook over samenwerking, respect en verantwoordelijkheid.  De geheimen van veilig oversteken, de betekenis van verkeersborden, veilig bewegen in het verkeer, veilig fietsen, ... zijn enkele zaken die ze op deze ontdekkingstocht leren.

We gaan samen op pad, stoppen en gaan dan weer verder.  Verkeer zien we niet alleen als een noodzakelijke vaardigheid, maar als een plezierige ontdekkingstocht waarin onze kleuters leren hoe ze veilig en vrolijk de wereld om hen heen kunnen verkennen.
 

Leeruitstappen

We geloven sterk dat kleuters leren door te ervaren.  Daardoor wordt leren niet beperkt tot de klas, maar strekt zich uit tot de weide wereld om ons heen.
Elk museum, park of winkel wordt een interactief klaslokaal waar onze kleuters niet alleen leren met hun hoofd, maar ook met hun hart en handen. 
Op weg naar deze nieuwe avonturen worden kleine voetjes geen stappen, maar sprongen van nieuwsgierigheid.  In auto's, bussen of te voet, onze kleuters ontdekken dat de wereld rondom hen nog veel geheimen heeft waar elke straat, elk bord en elk gesprek een les in zich draagt.
 

Ondernemend leren

Kleuters worden uitgedaagd om ondernemend te zijn en om met nieuwsgierige stappen de wereld om hen heen te verkennen.  Elk moment wordt een kans om te experimenteren, te ontdekken en te groeien.
Of het nu gaat om het organiseren van een winkel in de klas, het creëren van een eigen tuin of het bedenken van verhalen, elk project, elke activiteit en elk probleem dat onze kleuters tegenkomen, wordt een kans om te leren, te innoveren en zelfs te falen  en opnieuw te proberen.